AD: Afdingen op een keuken
Door Jaap Roelants
Deze keuken vindt u nergens goedkoper, zei leverancier Mandemakers in Waalwijk tegen de klant. En als u er wel eentje vindt, dan betalen wij u het verschil dubbel terug. Laat de klant nou eenzelfde, maar veel goedkopere keuken vinden….
Zwijndrechtenaar L. Quist vond bij Keukencentrum Mandemakers in Waalwijk na lang zoeken een geschikte keuken. Maar over de prijs (een kleine 12.000 euro) was hij iets minder enthousiast. Ze overlegden samen wat, tot ze uitkwamen op een bedrag van ruim 9072 euro. Nog pittig, vond Quist. Hij aarzelde. Maar de verkoper was vol vertrouwen. "Deze keuken vindt u nergens goedkoper. En als u die wel vindt dan betalen we u het verschil dubbel terug."
Dat vond Quist een goed idee, dan wist hij zeker dat hij niet teveel betaalde. Hij zette zijn handtekening onder die overeenkomst en keek in z'n vrije uren eens prijsbewust rond in andere keukencentra. Al gauw was het bingo. Bij een van de concurrenten vond hij dezelfde keuken maar met een lager prijskaartje. Opgewekt stuurde hij zijn vondst naar Mandemakers, maar daar waren ze niet direct overtuigd. Het merk van de kastjes zou niet kunnen tippen aan het merk dat Mandemakers in zijn keukens verwerkte. Bovendien kwamen de merken van de apparatuur niet overeen.
Zoekt u maar verder. Dat deed de klant. Niet veel later meldde hij Mandemakers weer een gelijkwaardige keuken voor minder geld gevonden te hebben. Maar helaas. Nu klopte de apparatuur wel, maar de kastjes waren nog steeds niet op Mandemakers' niveau.
Onversaagd ging de klant verder met zijn zoektocht, hoewel de datum van aflevering, 16 augustus, snel naderde. Maar precies op die dag vond de klant bij Hans Buis Keukens in Bemmel de perfecte kopie: de kastjes klopten, apparatuur hetzelfde en de prijs viel mee: 8500 euro.
Maar Mandemakers zag toch nog een enkel beertje op de weg. Was in de offerte van de heer Buis wel rekening gehouden met de afleveringskosten.
Nee, dat niet, maar daarop liet de klant zich niet meer vangen. Dat afleveren kostte € 170, dat bedrag wilde hij dan nog wel bij de offerte optellen.
Maar wie gedacht had dat de keukenfabrikant nu echt aan het einde van z'n latijn was, kwam bedrogen uit 'Klant Quist, zo klonk het uit Waalwijk, u heeft nu de perfecte kopie van de keuken gevonden, maar, jammer genoeg, buiten de tijd. De prijsgarantie wordt maar verstrekt tot acht dagen na de koopdatum. Dus wij kunnen u helaas niet het verschil maal twee, zijnde 810 euro overmaken.'
Nu zou menig klant het moede hoofd in de schoot gelegd hebben, maar zo niet Quist. Hij meent recht te hebben op het bedrag en daagde Keukencentrum Mandemakers BV in een civiele procedure voor de rechtbank in Breda. Gisteren werden daartoe de eerste stukken uitgewisseld.
Centrale vraag: het gaat om een bedrag van ruim 800 euro. Is dat alle moeite inclusief de kosten van een juridische procedure waard. Quist: "in principe niet, bijna iedereen zou hier van afzien. Maar ik niet. Ik ben zelf advocaat en kan dus mijn eigen boontjes doppen. Ik weet waar en hoe ik mijn recht moet halen."
Hij vindt zichzelf niet iemand die spijkers op laag water zoekt. "Als je iets belooft, dan moet je het ook doen. Afspraken zijn afspraken. Als je een geld-terug actie voert, moet je die ook waarmaken. Dat geldt voor grote uitgaven, zoals deze, maar ook bij kleinere. Dit is in strijd met de goede trouw."
Bron: Algemeen Dagblad